Pedagogisch coachen wat is de toegevoegde waarde?

okt 19, 2019 | Kinderopvang

We zijn met elkaar nu zo’n driekwart jaar onderweg. De nieuwe regelgeving heeft de kinderopvangbranche verplicht om pedagogisch coaches/ beleidsmedewerkers te hebben. Niet overal één en al nieuws, maar er zijn veel starters op dit moment. Ze krijgen vaak alle ruimte. Ze pionieren noodgedwongen. Als ik de vraag stel: ‘Hoe weet je of je het goed doet?’ krijg ik vaak antwoorden die gaan om de tevredenheid van de medewerkers die gecoacht worden. Heel fijn dat een ieder tevreden is, maar voegen we met z’n allen echt waarde toe. De pedagogische kwaliteit verbeteren is de opdracht. Via welke route is niet gezegd. Heerlijk die ruimte zou ik als pionier zeggen, maar menig pedagogisch coach heeft meer behoefte aan houvast. Als een organisatie wat kleiner is en er maar één pedagogisch coach is, is samen sparren binnen de organisatie niet altijd mogelijk. De zoektocht naar iemand met een gelijke mindset of iemand die voorbeelden heeft van werkvormen om het team in beweging te krijgen is in volle gang. In de opleidingen die ik verzorg voor pedagogisch coaches (De Kinderopvangcoach, Logavak) maak ik hele zoektochten mee. Geweldig om te doen.

Hoe binnen een organisatie gewerkt wordt aan organisatie-ontwikkeling is dan vaak nog een vraag. Op welke manier wordt de pedagogisch coach binnen de organisatie gepositioneerd en gefaciliteerd? Deze vraag hangt vaak nog in de lucht terwijl de start al gemaakt is. Er is niet één antwoord mogelijk over de juiste positionering. Maar het is wel belangrijk dat dit duidelijk is, voor de coach zelf, voor de pedagogisch medewerkers en ook bijvoorbeeld voor leidinggevenden die dicht bij dit proces van coachen hun eigen acties en reacties daarop af kunnen stemmen. Een goede coach hoeft geen pionier te zijn. En het met elkaar binnen een organisatie uitpuzzelen wat er van de pedagogisch coach verwacht wordt en wat de afspraken zijn is een belangrijke stap. Het aan elkaar knopen van alle functionarissen rondom de pedagogisch coach is ook een stap die niet overgeslagen kan worden. Het ‘beoordelen’ van de geleverde kwaliteit van de coach is een stap die op enig moment ook in zicht zal gaan komen. Zo zijn er nog meer stappen die samen bijdragen aan het ontwikkelen van een Lerende Organisatie.

Meer weten?

Wilmie Colbers

Wilmie Colbers

Wilmie inspireert de lezers van haar blogs met haar kijk op de kinderopvang, coachen en leiderschap.